- פרסומת -

מה זה פודקאסט?

מה זה פודקאסט?

ההסבר המלא

למתחילים שבינינו, או סתם לאלו שמתעניינים, מה זה פודקאסט?
אז פודקאסט, או בעברית – הסכת, הוא בעצם תוכנית רדיו אינטרנטית, וניתן להאזין לה דרך המחשב או הטלפון החכם. וזה בעצם היתרון שלו, שהוא זמין להאזנה בכל מקום ובכל שעה. כך המאזינים חופשיים להאזין לתוכניות שהם רוצים בזמן שהם רוצים. להבדיל מתוכנית רדיו שמשודרת בזמן מסויים והמאזינים צריכים להיות כפופים לשעות השידור שלה. 

פודקאסט - מאזין

מה זה פודקאסט?

קצת היסטוריה:

דייב ויינר – מפתח תוכנה, יזם, וסופר. איך הוא נוגע לנושא שלנו? 
דייב ויינר, ממפתחי ה – RSS – הוא בעצם הראשון שגרם לאוטומציה של תהליך העלאת פודקאסטים לרשת. מהשלב הראשוני של העלאת התוכנית על ידי הפודקאסטר, ועד שלב השילוב של התוכנית לאפליקציית המשתמש.
לסיפור שלנו מצטרף אדם נוסף – אדם קרי – מליונר מתחום ההייטק, בעברו היה מגיש בערוץ MTV.
אדם קרי הוא מחלוצי תחום הפודקאסט, לתוכנית הפודקאסט הבינלאומית המצליחה שלו – "Daily Source Code", היו מאות אלפי מאזינים מכל רחבי העולם, והאתר שלו – "Pod Show" היה אחד מאתרי הפודקאסטים המובילים בכל בעולם.
האדם הראשון שעשה היסטוריה וזכה בתואר הפודקאסטר הראשון הוא כריסטופר ליידן – עיתונאי אמריקאי.
בשנת 2003 החליט ליידן לעזוב את תחנת הרדיו בה הוא שידר בעקבות סכסוך עבודה עם ממוניו.
ליידן חיפש להעלות את תוכנית הרדיו שלו לאינטרנט, וכך מצא את דייב ויינר. השניים חברו יחדיו, שיתפו פעולה, והקימו את הפודקאסט הראשון בעולם!

מאז, התחילו לשדר אלפי אנשים מכל רחבי העולם פודקאסטים במגוון נושאים שונים ובתדירויות משתנות.
לרוב, אנשים אלו מומחים בתחום התעסקותם, ורוצים לשתף את הידע והשקפותיהם האישיות עם יתר העולם. כיום, רוב הפודקאסטים עשויים ברמה גבוהה ומקצועית, שלא נופלת מתוכניות הרדיו הותיקות ומוכרות.
ישנן אפילו תחנות רדיו, אשר מעלות לרשת חלק מתוכניותיהן לרשת בתור פודקאסט.
ניתן למצוא כיום תוכניות העוסקות במוזיקה, ספורט, בריאות, מדע, אקטואליה, כלכלה, ועוד, ועוד, ועוד.

בשנת 2019, פורסמו מחקרים בארצות הברית. תוצאות המחקרים הראו, כי למעלה ממחצית מאוכלוסיית ארצות הברית האזינו לפודקאסט פעם אחת ואף יותר. והתחום והחשיפה לפודקאסטים המגמת עלייה משמעותית.
עם עליית תחום הפודקאסטים בשנים האחרונות וכניסתו ל"מיינסטרים", החל להשפיע על השיח והתרבות המקומית והעולמית. לדוגמא, לא פעם, פודקאסטים העוסקים במקרי פשע, הביאו לפתיחת תיקי חקירות סגורים, סגירת תיקם פתוחים, ואף למציאת הפושע שחשב שחמק מעונש!

RSS

קצת על RSS:

RSS, בהרחבה – "Rich Site Summery" או גם – "Really Simple Syndication", ובעברית – "רסס" – מגיע "מרסיסי מידע". הוא פרוטוקול תכנות היכול לאחד מספר רב של קבצי XML, ומאפשר לשרת תוכן לשלוח למשתמש את קטעי המסמך המעודכנים, באופן אוטומטי.

במילים פשוטות – סוג של פרוטוקול, שמעדכן פרקים חדשים באופן שוטף ואוטומטי. ככה המשתמש יכול לקבל אליו למכשיר את פרקי הפודקאסט החדשים. אין צורך בחיפוש או התקנה, רק ללחוץ על הפרק החדש שהתעדכן בתוכנה היעודית.

פודקאסט ישראלי

מה זה פודקאסט בישראל:

בישראל, הפודקאסטרית הראשונה הייתה העיתונאית והמוזיקאית עדי עליה, עם הפודקאסט "ברכה גולשת".
אחריה התחילו גם – האחים זיו וניר קיטרו עם הפודקאסט "מופע השוליים של קיטרו", רק לוי ואיתמר וייסברג עם הפודקאסט "המשחקייה", רן לוי לבדו עם הפודקאסט "עושים היסטוריה".

הכניסתו של תחום הפודקאסטינג לשוק הישראלי הייתה איטית מאוד. אך מאז שנת 2017, התחיל התחום לתפוס תאוצה ולצבור פופולאריות. בין היתר בזכות כניסתם של גופי תקשורת גדולים כמו – אתר "וואלה", עיתון "גלובס", תחנת "רדיו תל אביב", תאגיד "כאן", ועוד. חוץ מגופי התקשורת, גם פודקאסטרים פרטיים עזרו לתחום עם צמיחתו בארץ – הפודקאסט "על כתפי גמדים", "קטעים בהיסטוריה", ומה שהפך מאז לרשת הפודקאסטים "עושים היסטוריה" של רן לוי, שכבר מאגדת מגוון רב של פודקאסטים בתחומים שונים.

נכון לשנת 2020, קיימים ברחבי האינטרנט למעלה מ – 500 פודקאסטים בעברית, אותן תוכלו למצוא פה באתר.

פודקאסט הקלטה

טכנולוגיה והפקה:

תהליך העלאת פודקאסט לאינטרנט – היוצר של הפודקאסט מקליט את תוכניתו, לאחר מכן עורך אותה – רוב הפודקאסטים ערוכים במקצועיות של תוכניות רדיו ואף יותר.
תוצר העריכה הסופי הוא קובץ שמע (בדרך כלל בפורמט MP3 או AAC), באותו הקובץ קיימות גם תגיות.
התגיות משמשות להעברת מידע על הפרק כגון שם הפרק, יוצרי הפרק, תמונה, תקציר הפרק, וכיוצא בזה.
בהמשך, מעלה היוצר את הקובץ לשרת אחסון הקבצים שלו – אתרים כגון – Podbean, Libsyn.
ולבסוף, מעדכן היוצר את ה – RSS של הפודקאסט שלו שיצא פרק חדש – כדי שיפיץ למאזינים  הרשומים אליו.

מעוניינים להבין לעומק איך עובד התהליך? רוצים לדעת את השלבים הבסיסיים להוצאת פודקאסט משלכם?
במיוחד לכבודכם הכנו את המדריך לפודקאסטר המתחיל! למעבר למדריך, לחצו כאן.

לאחר שהבנו באמת לעומק מה הוא הפודקאסט, ואתם יכולים בלב שלם להסביר למשפחה וחברים על התחום, ההיסטוריה שלו, ואיך כל זה בעצם עובד, צוות האתר והעורכים מזמינים אתכם לחפש ולמצוא – בקלות וביעילות, פה אצלנו בפודקאסט ישראל את הפודקסאט החדש שלכם, או אולי אפילו כמה – בנושא אחד או יותר – תמיד טוב לגוון!

לעמוד הפודקאסטים המחולקים לפי נושאים – לחצו כאן.


דילוג לתוכן